Skip to main content

Holland med blomsterauktion och ostmarknad

Tulpaner i alla färger och former översvämmar Holland under våren. Man kan nästan inte se sig mätt på överflödet i blomsterparken Keukenhof och på de färgsprakande fälten. Detta lilla land bjuder på väderkvarnar och ostar, pannkakor och träskor, men också charmiga Volendam, huvudstaden Amsterdam och kungastaden Haag med badorten Scheveningen. Vi besöker både blomsterauktionen i Aalsmeer och ostmarknaden i Alkmaar, ett modernt och ett gammaldags sätt att sälja de två varor som landet är mest känt för.

Se också vår resa "Holland med blomstertåget" 18-23/4!

Fritextsökning

Dagsprogram

• DAG 1 HEMORTEN - OLDENBURG

Resan går över Öresundsbron och med färja Rödby-Puttgarden. På tyska motorvägar bär det av mot Oldenburg för övernattning på Hotel Bavaria.
    Öresundsbron-Oldenburg 47 mil.

• DAG 2 OLDENBURG - LEIDSCHENDAM

Färden går in i Holland och mot den imponerande Nordsjövallen, Afsluitdijk. Holländarna har gjort sig till herre över havet genom att förvandla havsviken Zuiderzee till innanhavet IJsselmeer. Därefter åker vi vidare till Volendam med den trevliga hamnpromenaden. På en gård demonstreras tillverkning av både ost och träskor, dessa typiskt holländska produkter. Till kvällen når vi vårt hotell i Leidschendam i utkanten av Haag, där vi bor tre nätter på Fletcher Hotel Leidschendam-Den Haag. 40 mil.

• DAG 3 - 4 UTFLYKTSDAGAR

Vi har nu två dagar på oss att besöka sevärdheter och insupa den holländska atmosfären.

På blomsterauktionen i Aalsmeer säljer man varje dag ofattbara mängder blommor på export, och från besöksbalkongen får vi en uppfattning om hur det går till. Vidare till Alkmaar där man på fredagar har ostmarknad på Waagplein, ett av stadens torg. Marknaden har anor åtminstone från 1600-talet och går fortfarande till ungefär som då med ostbärare i vita dräkter. Dagen avslutas med en båttur på Amsterdams kanaler. Utan att gå ett enda steg kan vi njuta av stadens speciella arkitektur och många imponerande byggnader.

I Haag ser vi den fantastiska rundmålningen Panorama Mesdag, som förflyttar oss tillbaka till 1880-talets fiskeby Scheveningen. Vi kör förbi Fredspalatset och stannar till i Scheveningen av idag. Flödande blomsterprakt möter oss i rabatter och växthus i Keukenhof. Kanske får du inspiration till den egna trädgården?

• DAG 5 LEIDSCHENDAM - LÜBECK

Idag börjar resan hemåt, genom Holland och in i Tyskland med siktet inställt på den trevliga Hansastaden Lübeck. Vi övernattar på Holiday Inn, som ligger nära gamla stan. 60 mil.

• DAG 6 LÜBECK - HEMORTEN

Från Lübeck åker vi till färjeläget i Puttgarden och tar färjan över till Rödby. Därefter vidare genom Danmark hem till Sverige.
    Lübeck-Öresundsbron 25 mil.

Karta

Hotell

Övernattning dag 1 - 2

Hotel Bavaria
Rumsstandard: Bad/dusch/wc, hårfön, telefon, TV, radio, minibar. Restaurang och bar. Bastuavdelning. Hotellet ligger ca 4 km sydost om Oldenburgs centrum. Våningar: 6 Rum: 40 Hiss finns. Bremer Heerst...

Övernattning dag 2 - 5

Fletcher Hotel Leidschendam-Den Haag
Fletcher Hotel Leidschendam-Den Haag LEIDSCHENDAM, Nederländerna Adress: Weigelia 22, NL-2262 Leidschendam Tel: 0031-70 320 9280 www.fletcherhoteldenhaag.nl/en/ Våningar: 5 Rum: 96 Hiss finns. Rums...

Övernattning dag 5 - 6

Holiday Inn Lübeck
Travemünder Allee 3, D-23568 Lübeck 0049-451 37060 www.ihg.com/holidayinn/hotels/us/en/lubeck/lbcge/hoteldetail Våningar: 4 Rum: 158 Hiss finns. Rumsstandard: Bad/dusch/wc, hårfön, telefon, TV, radio,...