Skip to main content

Östersjön runt

På denna polsk-baltiska resa besöker vi våra grannländer Litauen, Lettland och Estland och dess vackra huvudstäder Vilnius, Riga och Tallinn. Det blir en härlig blandning av medeltida hus, kullerstensgator, vackra kyrkor, små hantverksbutiker och moderna varuhus. Vi hinner också bekanta oss med sjödistriktet Masurien i Polen, där vi tittar på Hitlers Varglya. Följ med på en intressant resa i österled!

Fritextsökning

Dagsprogram

• DAG 1 HEMORTEN – KARLSKRONA

Bussen tar oss till Karlskrona där vi går ombord på Stena Lines moderna färja mot Polen. När vi har fått våra hytter serveras middagsbuffé.

• DAG 2 GDYNIA - MIKOLAJKI

Efter tidig frukost rullar vi iland i Polen och reser österut mot det natursköna masuriska sjödistriktet med ett par tusen små och stora sjöar. Vi övernattar på Hotel Golebiewski vid stranden av Talty-sjön i Mikolajki. 30 mil.

• DAG 3 MIKOLAJKI – HITLERS VARGLYA - KAUNAS

Dagen börjar på en plats med en kuslig historia. Några mil norr om vårt hotell finns minnen från andra världskriget i form av Hitlers Varglya. Det var ett av tyskarnas hemliga högkvarter och den plats där attentatet mot Hitler ägde rum 1944. Efter en guidad rundtur fortsätter vi österut mot den polsk-litauiska gränsen. Vi övernattar på Radisson Hotel i Kaunas, som är Litauens näst största stad. 30 mil.

• DAG 4 KAUNAS – VILNIUS – KORSKULLEN – RIGA

Vi lämnar Kaunas och reser till Vilnius där lokalguide möter upp för en rundtur i ”vår kungliga stad” som Vilnius betyder. Staden grundades år 1323 och har mycket kvar av sin medeltida charm. På eftermiddagen går resan vidare mot Riga i Lettland och på vägen besöker vi Korskullen, ”Kryziu Kalnas”, en fascinerande kulle klädd med tiotusentals kors. Vi går runt kullen och funderar på varför korsen står där och vad de symboliserar. I Riga bor vi två nätter på Radisson Blu Hotel Latvija som ligger centralt. 45 mil.

• DAG 5 RIGA

Vår lokalguide visar oss hur det moderna Riga möter gamla stans medeltida gränder och de många vackra husen i jugendstil från början av 1900-talet. I den stora saluhallen, inrymd i gamla Zeppelinar-hangarer, kan du shoppa som Rigaborna. Eftermiddagen är ledig.

• DAG 6 RIGA - PÄRNU – TALLINN

Resan tar oss norrut längs den vackra Rigabukten mot Estland. Vi gör ett uppehåll i Pärnu, en badort som var populär bland svenskar redan på 1920-talet. I Tallinn bor vi en natt på Sokos Hotel Viru alldeles utanför de gamla stadsportarna. 30 mil.

• DAG 7 TALLINN

På förmiddagen gör vi en stadsrundtur med lokalguide. Runt det medeltida Rådhustorget sjuder det av liv och rörelse och uppe på Domberget ligger bland annat den ryska katedralen med lökkupoler. Eftermiddagen är fri för egna strövtåg innan vi 18.00 tar Tallink Siljas nattfärja mot Stockholm.

• DAG 8 STOCKHOLM - HEMORTEN

Efter sjöfrukost med utsikt över skärgården ankommer vi Värtahamnen 10.30. Därifrån tar bussen oss hem.
    Stockholm-Småland ca 35 mil.

Avgångs- och hemkomsttider

Hotell

Övernattning dag 2 - 3

Hotel Golebiewski
Rumsstandard: Dusch/wc, hårfön, telefon, TV, balkong eller altan. Restauranger, bar, café, nattklubb. Stort poolområde med solstolar. Spa-avdelning med inomhuspool. Stor hotellanläggning med rum förde...

Övernattning dag 3 - 4

Radisson Hotel Kaunas
Radisson Hotel Kaunas KAUNAS, Litauen Adress: K. Donelaicio 27, LT-44240 Kaunas Tel: 00370-37 306 100 www.radissonhotels.com/en-us/hotels/radisson-kaunas Våningar: 8 Rum: 206 Hiss finns. Rumsstandard:...

Övernattning dag 4 - 6

Radisson Blu Hotel Latvija
Rumsstandard: Bad/dusch/wc, hårfön, telefon, TV, radio, minibar, värdeskåp, kaffe/tekokare, luftkonditionering. Välkänt hotell med centralt läge, bara några hundra meter från gamla stan. Restaurang, b...

Övernattning dag 6 - 7

Sokos Hotel Viru
Rumsstandard: Bad/dusch/wc, hårfön, telefon, TV, radio, minibar, luftkonditionering. Restaurang, bar, pub, nattklubb. Spa-avdelning. Perfekt beläget i centrala Tallinn, bara ett par hundra meter från...